Czy warto stosować czyszczenie DPF?

Istnieje wiele poglądów na ten temat, dlatego warto rozwiać wszelkie wątpliwości i postawić sprawę jasno. Obecnie, większość silników wysokoprężnych posiada zainstalowane filtry cząstek stałych, które budzą wiele kontrowersji, ale też niekiedy przysparzają sporo problemów. Warto dowiedzieć się o nich nieco więcej.

Czyszczenie DPF to tylko jedna z opcji, gdyż różnymi sposobami można usprawnić nasz filtr cząstek stałych, a co więcej również z różnym efektem. Jakie są zatem możliwości?

Wymuszona regeneracja DPF

W wypadku wysokiego licznika popiołów, mowa tutaj o metodzie, które okaże się jedynie krótkoterminowym rozwiązaniem. Efektem w tym wypadku jest bowiem jedynie usunięcie sadzy, a nie popiołu.

Specjalne płyny czyszczące

Okazuje się, że niektóre z nich gdy podane są prawidłowo, będą w stanie ułatwić oczyszczanie filtra z sadzy. Warto jednak mieć świadomość tego, że nie usuną one popiołu. Spotkamy się też z wieloma preparatami, które w ogóle nie wpłyną na poprawę stanu naszego filtra, a nawet mogą spowodować, że te ulegną uszkodzeniu. Z uwagi na blokowanie filtra poprzez przemieszczanie się popiołu wgłąb filtra, tego typu płyny najczęściej przynoszą efekt zupełnie odwrotny do oczekiwanego.

Zupełne usunięcie filtra cząstek stałych

Mowa tutaj o nielegalnym sposobie. Co więcej, usuwanie filtra DPF możemy sprawić, że uszkodzeniu ulegnie turbosprężarka, a to z uwagi na brak nadciśnienia ze strony wydechu. Jest to rozwiązanie skrajnie nieekologiczne, a dodatkowo policja nałoży na nas mandat. Pojazd straci wówczas homologacje i nie będzie mogło zostać dopuszczone do ruchu.

Wymiana na zupełnie nowy filtr DPF

Jest to rozwiązanie, które daje nam pewność prawidłowego funkcjonowania, natomiast jedynie wtedy, kiedy mamy pewność, że filtr jest oryginalny. Niestety jest to bardzo kosztowne wyjście, gdyż nowy filtr może kosztować nawet kilkanaście tysięcy złotych! Bardzo ryzykowne jest stosowanie zamienników nieznanego pochodzenia. Te często nie zdają egzaminu podczas przeglądów technicznych, nie posiadają homologacji, a przy tym mogą się bardzo szybko zepsuć.

Wypalenie filtra

Popiół to substancja, która jest wynikiem spalania i niestety nie jest możliwe jego zupełne wypalenie. Każda próba wypalania DPF, zarówno w pojeździe, jak i po demontażu doprowadzi jedynie do usunięcia sadzy. Nie ma to jednak jakiegokolwiek wpływu na to, jak prezentuje się zawartość wkładu filtra DPF.

Czyszczenie DPF metodą wodną, po demontażu

Okazuje się, że najlepszą oraz najskuteczniejszą metodą usprawniania filtra cząstek stałych jest jego czyszczenie metodą wodną, przy pomocy specjalistycznych urządzeń i to po wcześniejszym demontażu filtra z samochodu. Pomoże to zarówno w wypadku zatkanego filtra, a także sprawi, że jego parametry zostaną przywrócone. Jest to rozwiązanie, które wykonane prawidłowo pozwala na usunięciu sadzy, popiołu i wszelkich innych zanieczyszczeń z filtra, a to np. olej silnikowy, szczególnie w przypadku uszkodzenia turbosprężarki.

Co może wskazywać, że filtr cząstek stałych jest zapchany?

– woń niewypalonego paliwa

– obfite dymienie

– zauważalne spadki mocy silnika

– ostrzegawcza kontrolka DPF, lub też ta dotycząca świec

– włączenie się trybu awaryjnego

– podwyższony stan oleju silnikowego, z uwagi na rozcieńczenie go ropą

zbyt częste wykonywanie prób regeneracji DPF w trakcji jazdy

– podwyższone zużycie paliwa

– błędy w pamięci sterownika

Należy mieć świadomość tego, że skuteczna okaże się jedynie pełna procedura regeneracji filtra DPF, tzn. wraz z jego demontażem z pojazdu. Wszelkie inne metody, niestety okazują się być jedynie rozwiązaniem na chwilę, a przez to tracimy tylko swój czas oraz pieniądze. Czyszczenie filtra w urządzeniu jest skuteczna i bezpieczna. Potrafi usunąć niemalże całą sadzę oraz popiół, a jednocześnie przywraca zdolność filtra do działania, jakby był on zupełnie nowy. Jak podają statystki, możliwe jest tym sposobem usunięcie niemal 99% zanieczyszczeń.

Written by